-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2114 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

حوزة علميه از نظر روايات و آيات چه جايگاهي دارد؟

قرآن مجيد تفقه در دين و فراگيري معارف و احكام اسلام را وظيفة شرعي و واجب كفايي مي داند و مي فرمايد: شايسته نيست مؤمنان همگي به سوي جهاد كوچ كنند. چرا از هر گروهي طائفه اي از آنان كوچ نمي كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند و به هنگام بازگشت به سوي قوم خود آن ها را انذار نمايند تا بترسند و خودداري كنند؟11

آية فوق بر وجوب تعليم و تعلم در مسائل اسلامي دلالت دارد و حوزه علميه به انجام اين وظيفه مبادرت ورزيده است. امام صادق(ع) در تشويق پيروان خويش بر شناخت حلال و حرام مي فرمايد: كاهش بر سر اصحابم تازيانه باشد تا حلال و حرام را دقيق بشناسند.12

رسول گرامي اسلام(ص) علم سودمند را در سه چيز مي داند: آية محكم، فريضة عادله و سنّت پا برجا.13

مرحوم فيض كاشاني در تفسير اين روايت مي گويد: علم حقيقي آن است كه دانستن آن براي معاد و قيامت مفيد باشد. علم سودمند به سه قسم منحصر شده است: آيه محكمه كه همان اصول عقايد است و فريضه عادله كه اشاره به علم اخلاق است و سنت قائمه كه اشاره به احكام شريعت است. در حوزة علميه اين سه رشته ديده مي شود. بنابراين مي توان گفت علم سودمند را بايد در حوزه علميه جستجو كرد. البته علوم ديگر نيز در جاي خود براي بهبود و ضع مردم و رفع نياز ها مفيد است ولي در مقايسه با اين سه در رتبة پايين تري قرار دارد.

11 توبه ( ) آية122.

12 بحارالأنوار،ج1، ص 213.

13 اصول كافي، ج1، ص 37.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.